Bahagian A(i) - Ringkasan
[20 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan tentang tujuan pemberian kerja rumah. Panjangnya ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.
Kerja rumah ialah tugasan yang perlu disiapkan di luar jadual waktu tetapi tidak semestinya dibuat di rumah. Kerja rumah mempunyai unsur pembelajaran kendiri. Oleh itu, kerja rumah diberikan supaya unsur ini dapat dipupuk dalam kalangan diri murid. Kerja rumah juga menjadi aktiviti pengukuhan bagi pembelajaran di dalam kelas. Justeru, kerja rumah perlu disiapkan
oleh murid secara individu atau kumpulan. Namun, perkara ini telah
menimbulkan rungutan kerana kerja rumah dikatakan telah 'merompak' masa
anak-anak untuk berkembang dari segi jasmani.
Selain
itu, kerja rumah dikatakan menyusahkan ibu bapa kerana mereka terpaksa
menghabiskan banyak masa untuk membimbing anak-anak membuat kerja rumah.
Namun, perlu diingat bahawa kerja rumah sememangnya diberikan bagi
membuka peluang kepada ibu bapa mahupun ahli keluarga yang lain bersama dengan anak-anak semasa mereka belajar. Kerja
rumah juga dapat memberikan gambaran kepada ibu bapa tentang
perkara-perkara yang dipelajari oleh anak-anak mereka di sekolah.
Menurut kajian, antara rahsia kejayaan seseorang murid adalah apabila sentiasa ada tugasan yang dilakukannya tentang sesuatu yang dipelajari di sekolah. Dengan itu, kerja rumah merupakan satu daripada usaha yang boleh menyebabkan murid berjaya kerana mereka sentiasa belajar dan membuat latihan. Di samping itu, guru memberikan latihan tambahan sebagai kerja rumah supaya tumpuan dapat diberikan kepada aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Perkembangan multimedia seperti televisyen, komputer, Internet dan sumber-sumber maklumat lain seperti buku, majalah dan akhbar pula menjadi sumber sokongan yang penting bagi murid membuat
kerja rumah. Oleh itu, kerja rumah yang diberikan, diharapkan dapat
membantu murid meneroka perkara-perkara baharu daripada sumber-sumber
maklumat yang tidak diperoleh di bilik darjah.
Pemberian kerja rumah dibuat dengan mengambil kira faktor masa senggang murid. Kerja rumah diberikan agar mereka dapat mengisi masa senggang mereka dengan aktiviti yang berfaedah yang menjurus ke arah kecemerlangan mereka dalam bidang pelajaram
Oleh
hal yang demikian, walaupun terdapat pelbagai pandangan tentang kerja
rumah, namun hakikatnya kerja rumah banyak memberi kesan positif kepada
murid-murid.
(Dipetik dan diubah suai daripada
'Pengurusan kerja Rumah yang Elektif’
oleh Dr. Hj. Mohammed Sani bin Hj. Ibrahim,
Pendidik, Bil 14,2005)
Contoh Jawapan 1.
Pemberian
kerja rumah bermotif untuk memupuk unsur pembelajaran kendiri dalam
sanubari murid. Kerja rumah turut berperanan sebagai aktiviti pengukuhan
bagi pembelajaran di dalam kelas. Tambahan pula, kerja rumah memberi
peluang keemasan kepada ahli-ahli keluarga untuk bersama dengan
anak-anak semasa mereka belajar. Malahan, kerja rumah merupakan platform
kejayaan murid-murid dalam pelajaran kerana banyak latihan yang
dilakukan. Lebih-lebih lagi, kerja rumah diberikan bertujuan untuk
mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti berfaedah yang mampu
mendorong mereka berjaya dalam pelajaran.
( 75 patah perkataan )
Contoh Jawapan 2.
Tujuan
pemberian kerja rumah adalah untuk mengukuhkan pembelajaran murid di
dalam kelas. Kerja rumah turut member gambaran kepada ibu bapa tentang
perkara yang dipelajari oleh anak mereka di sekolah. Seterusnya, kerja
rumah merupakan satu inisiatif yang boleh menyebabkan murid berjaya.
Guru memberikan kerja rumah supaya tumpuan dapat diberikan kepada
aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kerja rumah juga dapat membantu
murid meneroka perkara-perkara baharu daripada sumber-sumber maklumat
yang tidak diperoleh di bilik darjah.
( 71 patah perkataan )
No comments:
Write comments